SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Friday 20 March 2015

Tips Elak Sembelit Semasa Berpantang

Tempoh berpantang yang seharusnya dinikmati dengan indah bersama anak yang baru dilahirkan setelah lebih 9 bulan dikandung dalam rahim, adakalanya memberi igauan mimpi ngeri apabila si ibu mengalami masalah ketika tempoh berpantang.



Perasaan sakit ketika bersalin belum habis, ditambah pula dengan masalah sembelit semasa berpantang, membuatkan emosi si ibu agak terganggu sehingga membuatkan si ibu serik untuk beranak lagi! Benarkah ?

YA BENAR !

Saya sendiri juga mengalami masalah sembelit semasa berpantang ini. Setelah keluar hospital saya diberikan ubat melembutkan najis oleh doktor pakar Gynae, pada awalnya ia berkesan untuk saya. Namun belum habis sebotol pon, masalah sembelit tiba-tiba menghantui saya. Malah, pernah ketika saya membuang air besar, najis keluar bersama darah pekat ! 

YA ALLAH ! Paniknya saya ketika itu, malah sempat berfikir yang bukan-bukan. Adakah saya bakal mendapatkan penyakit buasir akibat masalah sukar membuang najis semasa berpantang ini. Mahu bercerita pada mak, rasa malu. Nak bertanya pada adik beradik, saya adalah anak pertama yang mendapat anak, jadi pastinya mereka juga kurang pengalaman dan info berkenaan masalah sembelit ketika berpantang ini. Tapi dalam keterpaksaan, akhirnya saya bercakap kepada mak mengenai masalah sembelit dan najis keras sehingga berdarah ini.

cara atasi masalah sembelit dalam pantang

Saya sangkakan, hanya saya yang mengalami masalah fobia untuk ke tandas akibat dari masalah sembelit ini. Rupa-rupanya, ada juga insan lain yang senasib dengan saya. 


Jangan main-main, jika tidak diambil serius masalah sembelit ini dan tidak ditangani sehingga menjadi serius ianya boleh membawa kepada masalah buasir ! Ambillah langkah-langkah pencegahan awal, kerana mencegah itu lebih senang dari mengubati.



Elak sembelit ketika berpantang


#1 : Lebihkan makanan yang berserat
Anda boleh amalkan piramid makanan lengkap dan lebihkan sayuran hijau dalam hidangan.
Selain itu, pengambilan buah-buahan berserat tinggi seperti betik juga dapat membantu anda melancarkan pembuangan najis.
image


#2 : Minum air masak secukupnya
Biasa bila berpantang, mak kita dan bidan kampung mesti ingatkan jangan ambil air terlalu banyak. Simboliknya adalah mungkin kerana takut luka bersalin lambat kering atau agar kawasan vagina tidak menjadi terlalu 'becak' selepas bersalin.
Tips minum air masak ni, mungkin tidak boleh minum terlalu banyak sekaligus.. anda boleh minum secawan sejam atau dua jam skali, sehingga cukup liter air yang diperlukan oleh badan.
cara atasi sembelit semasa pantang
Minum air masak 3 liter sehari


Setiap 25kg memerlukan 1 liter air. Berapa berat anda? ^_^


#3 : Ambil Alfalfa & Ostematrix

Masalah sembelit ketika berpantang yang saya alami akhirnya bertemu titik noktah apabila saya mengambil supplemen sembelit ini, Alfalfa dan Ostematrix !
Alfalfa bertindak membantu anda melawaskan...
Dan Ostematrix pula membantu dalam melembutkan najis, tiada lagi najis keras sehingga berdarah !


Ingin menempah set sembelit ini ?

sila hubungi saya :)

SHA 
012-9362692
irsyahealthyhouse@gmail.com


COD Area: 





*Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak


Nikmati DISKAUN sehingga 20% sekarang !
Daftarlah sebagai ahli shaklee.



---------------------------------------------------------------------------------------------------


-Disclaimer-

These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease

1 comment:

  1. sembelit masa pantang memang menyiksa...pernah jadi masa kelahiran anak pertama

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...